Aanpak Wilhelminastraat - Julianastraat en OV-overstapstation

De gemeente Brunssum gaat de Wilhelminastraat en Julianastraat aanpakken. Om de veiligheid en kwaliteit van de weg te waarborgen, is het noodzakelijk om het asfalt te vervangen. Bovendien willen we de bereikbaarheid en leefbaarheid van Brunssum verbeteren. In de Wilhelminastraat wordt daarom het busstation verbeterd.

In de Wilhelminastraat wordt een nieuw OV-overstapstation gerealiseerd. Het wordt een centraal punt waar verschillende vormen van openbaar vervoer samenkomen, waardoor het eenvoudiger wordt om vanuit Brunssum andere bestemmingen te bereiken en natuurlijk ook om in Brunssum te komen.

De aanleg van het OV-overstapstation heeft ook gevolgen voor de beschikbare parkeerplaatsen op het Wilhelminaplein. Om dit te compenseren, is in overleg met bewoners besloten om de Julianastraat om te vormen tot een éénrichtingsstraat. Op deze manier ontstaat voldoende parkeergelegenheid voor de buurt.

Op 13 maart is het schetsontwerp van de herinrichting besproken met de omwonenden. Naar aanleiding van dat gesprek is het schetsontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Op donderdag 7 december 2023 was er in de ‘Brikke Oave' een inloopbijeenkomst het definitieve ontwerp van de Wilhelminastraat en Julianastraat te zien was.

Laatste versie situatie

De gedetailleerde tekeningen zijn ook digitaal te bekijken. Download hier de tekening van de Wilhelminastraat en Julianastraat.

Planning werkzaamheden 

Op 17 juni 2024 is de aannemer gestart met de eerste fase; de herinrichting van de Julianastraat. Deze eerste fase duurde tot eind augustus. Aansluitend is de tweede fase gestart die bestaat uit het aanpassen van de parkeerplaats en busstation aan de Wilhelminastraat. Dit duurt tot half november. 

Begin oktober ging de derde fase van start, dan wordt de herinrichting van de Wilhelminastraat opgepakt. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot halverwege februari 2025. 

In verband met de werkzaamheden aan de Wilhelminastraat zal de Pastoor Savelbergstraat vanaf maandag 7 oktober gestremd zijn voor al het verkeer. De verwachting is dat de weg weer toegankelijk is voor alle verkeer vanaf begin november.

De werkzaamheden zullen enige overlast met zich meebrengen, maar de aannemer doet zijn uiterste best om de hinder tot een minimum te beperken. De bewoners krijgen via de aannemer meer uitgebreide informatie per brief.

Heeft u vragen?

Misschien heeft u vragen over dit project en de gevolgen ervan. Neem dan gerust contact met ons op.

U kunt uw vragen telefonisch of per mail stellen:
•    Via e-mail. Stuur uw bericht naar de projectleider thom.janssen@brunssum.nl
•    Liever telefonisch? Dat kan ook. Thom Janssen is tijdens kantooruren te bereiken via 045 – 527 85 55.