Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Met een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op een uittreksel staat uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. Als u het uittreksel via DigiD aanvraagt dan versturen wij binnen 3 werkdagen het uittreksel. Vraagt u het op afspraak persoonlijk aan de balie aan dan krijgt u het direct schriftelijk mee.
Soorten uittreksels
De volgende uittreksels uit de BRP kunt u aanvragen:
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw vorige adressen (vanaf 1 oktober 1994 tot nu)
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw nationaliteit(en)
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- of u alleenstaand, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden, of weduwe/weduwnaar bent
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw nationaliteit(en)
- of u alleenstaand, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden of weduwe/weduwnaar bent
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- de datum waarop u op uw huidige adres bent gaan wonen
- de datum waarop u in Nederland bent gaan wonen
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw geboorteland
- uw nationaliteit(en)
- uw burgerlijke staat
- de gegevens van uw ouder(s)
U kunt 2 versies in meer talen aanvragen:
- Nederlands, Frans, Duits en Engels
- Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Heeft u een uittreksel nodig met andere gegevens dan de genoemde uittreksels hierboven? Kom
dan langs aan de balie van Gemeente Brunssum. Een medewerker van de gemeente maakt dan een
uittreksel op maat voor u. Hiervoor maakt u een afspraak en neemt u een geldig legitimatiebewijs
mee.
Aanvragen
Digitaal
Aanvraagformulier uittreksel BRP (Inloggen met DigiD)
Persoonlijk
U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak.
Bent u niet in de gelegenheid om het uittreksel zelf aan te vragen? U kunt dan iemand anders machtigen voor het aanvragen.
Kosten
€ 17,10
U betaalt bij de aanvraag contant of met uw pinpas.
Benodigdheden
Doet u de aangifte persoonlijk dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig
Iemand machtigen
De gemachtigde neemt de volgende zaken mee bij de aanvraag:
- Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb)
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet
- Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
Gegevens aanpassen
Zorg dat u altijd op de juiste manier staat ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Merkt u dat dit niet het geval is? Geef correcties dan direct door. U moet de correcties wel kunnen bewijzen. Niet alleen de verkeerde, maar ook de juiste gegevens.
Informatieverzoek
Ook andere instellingen kunnen persoonsgegevens opvragen uit de BRP. Bijvoorbeeld pensioenfondsen en vakbonden. De gemeente bepaalt of zij de gegevens krijgen. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Bent u als particulier op zoek naar een persoon? U kunt ook een informatieverzoek bij de gemeente doen. De persoon die u zoekt moet toestemming geven.