Overlijden, aangifte

Als er iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin het overlijden heeft plaatsgevonden. Dit gebeurt normaal gesproken door de uitvaartondernemer, echter kunt u het ook zelf doen. Een verklaring over erfrecht en nalatenschap regelt u bij de notaris.

Aangifte doen

Digitaal

Uitvaartondernemers kunnen in de gemeente Brunssum de aangifte digitaal doen met behulp van eHerkenning 3.

Aangifte overlijden (inloggen met eHerkenning 3)

Als u nog geen eHerkenning heeft kunt u deze aanvragen op de website van eHerkenning.

Documenten bij aangifte

  • Het digitale formulier geeft aan welke (verplichte) bijlagen dienen te worden bijgevoegd, volg hiervoor de instructies in het digitale formulier.
  • De B-envelop kunt u na het invullen van het digitale formulier afgeven in het gemeentehuis.

Persoonlijk

Voor het persoonlijk doen van de aangifte maakt u een afspraak. 

Maak online een afspraak

Meenemen

  • Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
  • B-envelop (envelop voor het CBS met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak)
  • Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer
  • Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie
  • Als uitstel van crematie/begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een dokter
  • Als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
  • Eventueel het trouwboekje om het overlijden vast te leggen

Kosten

  • Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden.
  • Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70.

Meer informatie