Privacyrechten van burgers
De gemeente Brunssum gaat veilig en zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan het voorkomen dat u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens of dat u graag inzicht wenst te krijgen in de verwerking(en) van uw gegevens. Hieronder lichten wij toe welke privacy rechten u heeft.
Uw rechten
U heeft het recht inzicht te krijgen in de gegevens die de gemeente Brunssum van u verwerkt. U heeft een aantal rechten wanneer het aankomt op verwerkingen die de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt of wil gaan gebruiken:
- Recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door de gemeente.
- Recht op informatie: Waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat ermee gebeuren?
- Recht op correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw gegevens als dat nodig is.
- Recht van verzet tegen verwerking van uw persoonsgegevens.
- Recht op het indienen van een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens.
U begint altijd met het inzien van uw persoonsgegevens.
Indienen verzoek
U wilt inzien welke persoonsgegevens de gemeente van u verwerkt? Dien dan een verzoek in. Binnen 4 weken krijgt u een reactie en uitnodiging om de gegevens te komen bekijken. U dient zich hierbij te kunnen legitimeren.
Digitaal
Verzoek inzage persoonsgegevens (inloggen met DigiD)
Post
Dien uw verzoek schriftelijk in bij de gemeente Brunssum.
Persoonsgegevens aanvullen, verbeteren of verwijderen?
Wilt u na het inzien van de gegevens deze laten aanvullen, verbeteren of verwijderen? U kunt dan de gemeente verzoeken indienen waarbij u aangeeft welke wijziging u wenst. Ook op dit verzoek zal de gemeente in ieder geval binnen 4 weken reageren.