Oplichters aan het werk!
Wordt u gebeld door een bankmedewerker? Verbreek dan direct de verbinding. Het gaat namelijk om oplichters. Steeds meer mensen worden hier het slachtoffer van. Het kan ook u overkomen! Vandaar deze waarschuwing.
De laatste tijd worden steeds meer mensen - vaak ouderen - het slachtoffer van een oplichtingstruc.
Ze worden gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van de bank. Deze 'medewerker' vraagt het slachtoffer om het eigen geld over te boeken naar een andere rekening. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter.
In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij het slachtoffer thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.
De oplichters gaan zeer geraffineerd te werk. Ze hebben vaak gedetailleerde informatie over de slachtoffers, zoals een rekeningnummer. Soms is op de telefoon inderdaad het daadwerkelijke nummer van de bank te zien. Toch gaat het hier gewoon om oplichters.
Oplichters?
Hoe weet u dat het oplichters zijn?
- Een bank vraagt nooit om uw saldo, ook niet als controlevraag.
- Een bank vraagt nooit om geld over te maken naar een andere rekening, een ‘kluisrekening’ of een ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
- Een bank zal u nooit onder druk zetten om snel te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Een bank stuurt nooit een medewerker naar klanten thuis om bankpassen en pincodes op te halen.
U krijgt een telefoontje?
Wat moet u doen als u een telefoontje krijgt van een 'bankmedewerker'?
Verbreek de verbinding. Bel dan zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.
U bent slachtoffer?
U bent slachtoffer van de oplichters?
1. Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900-8844. Meer informatie? Kijk op www.politie.nl.
2. Bel ook direct uw bank. Zo voorkomt u eventuele (vervolg)schade. Ook kunt u bij uw bank een aanvraag indienen voor mogelijke compensatie.